Hem / fragorsvar

Vanliga frågor och svar

Här hittar du de vanligaste frågorna och svaren.

Om du inte hittar det svar du söker här går det bra att kontakta vår kundservice, antingen här på hemsidan eller via telefon. 

 

Gå in på kundservice och anmäl din flytt. Är du redan kund kan du även logga in på Mina Sidor och anmäla flyttningen.

Kolla först om jordfelsbrytaren har löst ut i proppcentralen.

Om JA, återställ jordfelsbrytarern.

  1. Om den löser ut igen - slå ifrån alla automatsäkringar.
  2. Återställ sedan jordfelsbrytaren och slå sedan till en automatsäkring i taget tills jordfelsbrytaren löser ut igen.
    (Har du vanliga proppar i centralen skurvar du i och ur dessa enliget ovan)
  3. Slå ifrån den felaktiga automatsäkringen och slå till alla andra automatsäkringar.
  4. Kontrollerna nu om du har någon elprodukt ansluten via vanligt vägguttag. (Till exempel strykjärn, kylskåp eller spis. Vid jultid kontrollera juldekorationer.)
  5. Dra då ut dessa och gör om ovanstående process igen.
  6. Om probemelet kvarstår, kontakta din elinstallatör.

Om NEJ, kontrollera dina huvudsäkringar.

  • Byt proppar eller slå till automatsäkringen en gång. Löser de ut igen så är felet allvarligt och tyder på kortslutning någonstans. Gör en felanmälan.

Är grannarna också strömlösa?

  • Underrätta nätägaren, gärna i samråd med grannarna.

Du kan teckna avtal direkt här på webbplatsen, men det går också bra att ringa oss eller att komma förbi vårt kontor under våra besökstider.

Elpriset består av tre delar:

  • Elcertifikatsavgift – en statlig avgift som alla elanvändare enligt lag måste betala för att främja produktionen av förnybar energi. 
  • Elpris - det är det priset som du har tecknat. 
  • Moms – tillkommer med 25 % på elpriset och elcertifikatavgiften. 

När du flyttar upphör ditt elhandelsavtal med oss. Men om du säger till kan du flytta med avtalet till din nya adress. Säljarens godkännande krävs också. Det är viktigt att du meddelar nätbolaget att du flyttar eftersom de ska göra en slutavläsning hos dig.

Hos oss kan du betala med:

  • Pappersfaktura
  • E-faktura (anmäls via din internetbank)
  • Autogiro
  • E-postfaktura

Hör av dig till kundservice om du vill byta betalningssätt.

Anmäl autogiro ett nytt fönster öppnas när du klickar på länken.

 

Från och med den 1 januari 2018 faktureras energiskatten av ditt elnätsföretag.
Det betyder att den fakturan du får från ditt elhandelsbolag har blivit lägre, men totalsumman är densamma.

  • Om du har elvärme så stäng av elemeten. Hela nätet kan bli överbelastat om alla har sina element på när strömmen kommer tillbaka och då kan det bli svart igen.
  • Öppna kylskåpet så sällan som möjligt.
  • Håll dörren stängd till frysen. Om dörren inte öppnas så håller en välfylld frys kyla i minst ett dygn.
  • Tappa upp dricksvatten. Om du har ett badkar så är det ypperligt att tappa upp vatten där, annars fyll så många flaskor du har hemma. Varför du bör göra detta är för att ju längre avbrottet är desto mer sjunker trycket i ledningarna, eftersom pumparna drivs med el.
  • Är du mitt i disken? Stäng av diskmaskinen och vattenkranen.
  • Är tvättmaskinen mitt uppe i ett program när strömmen går så stäng av maskinen och vattenkranen. Om du har ömtålig tvätt så bör den plockas ut, annars kan tvätten ligga kvar i maskinen. Du öppnar luckan med "nödöppningen", om du inte vet vart den ifnns så kan du se det i bruksanvisningen.

När strömmen har kommit tillbaka så tänk på att inte dra på elvärmen direkt eller dra igång tvätt- och diskmaskin. Om det verkligen inte är nödvändigt så börja inte heller med matlagning direkt efter ett avbrott. Om du verkligen måste laga mat så kan du t.ex. koka potatis eller pastan på 3:an. Annars kan det bli en så kallad chockeffekt på elnätet, vilket betyder att det blir obalans i hela systemet och det blir svart igen. Därför är det väldigt viktigt att du och alla andra elkunder hjälper till att mjukstarta systemet efter ett avbrott. 

  • Ficklampa
  • Stearinljus
  • Tändstickor/tändare
  • Batteridirven radio
  • Extra batterier
  • Stormkök
  • Om du har möjlighet, ha några PET-flaskor infruset vatten i frysen som du kan ta och tina om du behöver till exempel dricksvatten.
  • Powerbank till mobiltelefonen
  • Våtservetter att tvätta sig med ifall vattenförsörjninge slutat fungera.

Har en propp gått eller har en dvärgbrytare löst ut i proppcentralen?
Byt propp eller återställ dvärgbrytaren. 
Om felet kvarstår, kontakta din elinstallatör.

Har du en mobiltelefon med internet så kan du gå in på hemsidan för mer information, eller kontakta vår kundtjänst.

Du kan göra en hel del, alltifrån att sänka temperaturen hemma till att stänga av tv-apparaten så att den inte står i standby-läge. 

Här hittar du fler energispartips.

Det beror helt på hur du vill ha det. Vissa väljer Fast elpris för att det är tryggt, andra Rörligt elpris för att man kan tjäna på det genom att bevaka marknaden. Läs mer om avtalen här, och har du fortfarande frågor, ring vår kundservice så hjälper vi dig tillrätta.

Vår energi ger dig kraft

Kundfrågor: 0451 - 306 21 / Helgfria vardagar mån 8-12, 13-16     tis-fre 8-12

Epost:kundservice@brittedal.se

Felanmälan: 0451 - 309 21

Kundtjänst
Se våra priser